onsdag 25 september 2013

Det finns många. Men jag har bara en.

Målning av Anders Zorn. Bild härifrån.


Rumpor...

Det finns många olika.

Stora, platta, breda, smala.

Men vad är det som gör att vissa kvinnor har stor rumpa, medan andra har en liten? Hormoner, arv, livsstil?

Män som är överviktiga eller feta brukar ju oftast ha en större mage, bland kvinnor är väl det vanligaste att rumpan och höfterna blir större. Fast så är det ju inte alltid.

Om vi nu säger att det kvinnliga könshormonet östrogen gör så att kvinnor har större höfter och rumpa - har då alltså de med mindre höfter inte lika mycket östrogen?

Har hört någonstans att en stor mage (bukfetma) kan bero på för mycket stress, för då utsöndras mer kortisol. Och så kan det bero på alkoholism? Eller att man har ett brock? Och så har jag hört att det kan bero på att mycket insulin utsöndras?

Men hur är det med en stor rumpa?

Efter en googling blir man inte så mycket klokare.

Men det ska ju tydligen vara hälsosammare att ha fettet kring höfterna jämfört med magen. Läs!

Här finns ett inlägg jag tidigare skrivit om rumppush-up!



Någon som vet?





1 kommentar:

  1. jag har ingen aning men jag har hört att östrogen lagrar sig i höfr och rumpfettet, vilket isf skulle innebära att jag med stort as har mkt östrogen inlagrat vilket torde komma väl till pass när man når klimakteriet o östrogenproduktionen avtar, då kickar rumpöstrogenet in o vips så slipper man alla de värsta inget östrogensymtomen..=)
    // Anna

    SvaraRadera