onsdag 14 augusti 2013

Våra kroppar, del 1

En kille i min klass i 8:an eller 9:an sa nån gång att Britney Spears var "mullig". Av någon anledning så hade vi en stor affisch med Britney Spears i klassrummet och hon kom väl upp som ett samtalsämne då och då. Jag kommer inte ihåg om jag ansåg hon var "mullig" då, men nu när jag tittar på bilder på tjejen Spears från 1999 (då gick jag i 8:e och 9:e klass) tycker jag att hon är smal.

Britney Spears 1999. Foto från www.film.com

Någon gång vid den tiden skrev också en journalist i tidningen Frida (som väldigt unga tjejer läser) att alla som hade storlek medium var "mulliga". (Med den definitionen har jag i princip alltid, i mitt vuxna liv, varit "mullig", ja, i alla fall har min underkropp alltid varit det...) 

Vem är det då som är mullig?
Och vad betyder ordet? Enligt boken "Våra ord - kortfattad etymologisk ordbok" kommer ordet från "mulla", som betyder "fyllig kvinna" och det har ett ovisst ursprung.

Eller - varför ska vi fokusera så mycket på kroppar hela tiden? "Få drömkroppen", "Experternas bästa bantningstips", "Kändisarnas förstörda kroppar" är tidningsrubriker jag hittar på, men liknande har väl säkert förekommit. Det handlar i alla fall ofta om kroppen. Petra Månström skriver om hur folk verkar tro sig ha en rätt att ha åsikter om andras kroppar i Svenska dagbladet. Hon skriver också om den sjuka vikthetsen kring Storbrittaniens prinsessa Kate Middleton. Tydligen twittrade tidningen OK ut en undring om "hur många bebisar Kate egentligen hade fött" efter att man fått se henne och hennes man med deras nyfödde, EN DAG efter förlossningen. Jag som tycker det är konstigt att magen kan sen så mycket mindre ut dagen efter, jämfört med dagen före, då den ju är väldigt stor! Eller är det bara jag?
Bild från www.svd.se 
En annan väldigt vettig, och rolig, person är Sonja Abrahamsson, alias "hej sonja" (hon blev för övrigt känd i hela världen, i alla fall på internet, efter att ha twittrat under Visit Swedens konto, @sweden, förra sommaren, och bland annat undrat vad "grejen med judar" var, läs och lyssna här- observera att i det avseendet tycker jag INTE att hon är vettig!!!). Hon undrar i sin blogg över varför vi måste vara så fokuserade på kroppar hela tiden, och varför kroppen i samhället "ska" vara vacker - även som "tjock" till exempel. Ja, varför måste kroppen vara vacker precis efter att en kvinna fött sitt barn?

Det får mig att tänka på kroppsuppfattning - hur man själv uppfattar sin kropp. Enligt Wikipedia så är kroppsuppfattning detta:
Kroppsuppfattning eller kroppsbild är en central del av individens självuppfattning, såsom individens egen uppfattning om sin egen kropp, dess utseende, storlek och motoriska förmåga, och som ett objekt skilt från andra objekt. Kroppsuppfattning som term uppkom inom den freudianska psykoanalysen för att kunna skilja personens och omgivningens uppfattning om personens fysiska attraktivitet. Den formas av individens erfarenheter, sociokulturell påverkan, självmedvetande och psykiska hälsa. Problem med kroppsuppfattningen kan leda till ätstörningar och dysmorfofobi. 
Här finns en intressant studie om kroppsuppfattning relaterat till massmedias bild och BMI (en studie som jag inte orkar läsa igenom ikväll..., men säkert någon dag framöver).

Daily Mail skriver om den nya "svenska" skyltdockan. Läs mer om hur det egentligen ligger till här!

Jag återkommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar